Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Monday, 29 December 2008

HIJRAH – SATU PERJUANGAN

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH

Hijrah membawa pengertian
Hijrah membina pengorbanan
Hijrah mencetus pengabdian
Hijrah menggilap penghormatan

Hadirmu utusan Allah
Penyinar seluruh alam
Flora dan fauna turut gembira
Fatamorgana tersenyum ria

Engkau tabah
Engkau gagah
Engkau tak mudah menyerah kalah
Segala rintangan jua cabaran
Semua diredah

Demi kehormatan
Demi kesucian
Demi perjuangan
Menegakkan syiar Allah

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH

Pengorbananmu
Teramat tinggi teramat dalam
Tinggi melimpasi awan
Dalam menjunam lautan

Pembawaanmu
Menyuluh pelusuk alam
Menghiasi umat segenap insan
Risalahmu
Unggul ke akhir zaman

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH

Meredah panas terik mentari
Mengharung gerimis hamparan bumi
Kota Mekah ditinggal pergi
Demi menyahut panggilan tuntutan Ilahi
Kota Yathrib galang ganti
Menuntut hijrah berkorban abadi

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH
.
Tola'al badru 'alaina, Min tsaniyyaa-til wadhaa
Wajabasy-syukru 'alaina, Maa-da'a lillahi daa'ie

Madinah Al-Munawwarah
Medan perjuangan dakwah Islamiah
Mengeratkan hubungan sesama ukhuwah

Risalahmu menjadi pegangan
Umat Islam bertambah pedoman
Umat Islam mencambah iman

Perwatakanmu
Tiada terbilang
Kesungguhanmu
Gilang gemilang
Perjuanganmu
Sungguh cemerlang

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH

Kini
14 abad telah berlalu
14 kurun menumpang jitu
Risalahmu tetap jadi ikutan
Ajaranmu tak lesap ditelan zaman

Engkau tegakkan hati yang longlai
Engkau bangkitkan semangat tersemai
Engkau hidupkan jiwa yang mamai
Engkau lah kekasih Allah
Muhammad ya Rasulullah

HIJRAH ….. HIJRAH ….. HIJRAH

Hijrah penggerak minda taqwa
Hijrah sepadu bangsa perkasa
Hijrah menggubal tamadun manusia
Hijrah mengharap keredhaan Yang Esa
.
p/s ; Sajak ini telah dinukilkan pada tahun 2005 sempena Sambutan Maulud Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam 1426H / 2005 ( peringkat sekolah) dan telah dibacakan oleh Pichi (Dk Soffiezah binti Pg Abu Bakar). Juga telah mendpt penghargaan dalam Peraduan Seni Kreatif Islam sempena sambutan Isra' Mi'raj 1426H / 2005 anjuran Pusat Dakwah Islamiah, KHEU, BSB.
.
SALAM MA'AL HIJRAH 1430
.
"Kedewasaan bernegara dengan ZiKiR"
.
moga MaWaDDaH, SaKiNaH, RaHMaH
senantiasa mengunjung kita setiap detik setiap ketika
sementelah iNaYaH, HiDaYaH & MaGHFiRaH
lembayung Ilahi seantero dunia
.
mawardi 29122008/1 Muharam 1430H 10.00am
.

Thursday, 25 December 2008

During the bOnus day...

at one of the camera's shop in the early morning yesterday... (",) testing b4 purchasing... at last... hehe...
.
grab from extravaganza in a few moments just now... ok jua tu kan... hehee...
.
mawardi 25122008 2.35pm
.

JPI staff / colleague


L-R : Masulianawati, Hjh Norsiah, Sarinah & Hjh Sofiah {sitting}
Nor Esuandi, Hj Abdul Rahim, MaWaRDi & Md Noor Saiful Rizal
Pre-U tutors, Ustaz Hj Abdul Rahim currently teaching Usuluddin both Pre-U1 & Pre-U2 and also Arabic language MB3, has been 10 years now in smsa. Me myself teaching Syariah Pre-U2 this year, previously both Pre-U1 & Pre-U2, and also MIB MB1 (2001) & MB3 (2002 - 2004)...promo lagi (",) will be missing in action sOOn...oops...hehe
Not in the picture, Khairul Salleh who's teaching Syariah Pre-U1 starting April this year & Tarbiyah Islam (MV). And soon another female teacher will join the team by next year...

Secondary teachers, all teaching Islamic Religious Knowledge, except Rezuan (not in the picture) who's teaching Arabic Language (MB 1 & MB2), MIB and Etika Kerja (MV)

Pictures taken during the last day of 4th term schooling in the staff lounge

mawardi 25122008 1.30pm

Wednesday, 24 December 2008

Gifts from Pre-U2 SYR students (",)


sempat ambik p0se ni on the day itself in the staffroom before i left...

c0retan2 rasa from some of my students.... thanx for the greetings.... (",)
.
.

many thanks to all Pre-U2 students of Syariah for all these gifts & cards... a m0nth to go before the results released... lets hope & pray for the best output... insya Allah... and pursue a better future / career ahead... the real life is there for all of you to expl0re... so, aim for the excel g0al...
.


On Monday,
24 November 2008
at the f0yer
after visiting
Syariah' Court KB.
.

Tuesday, 23 December 2008

Bukti adanya Allah

Beriman bahawa Tuhan itu ada adalah iman yang paling utama. Jika seseorang sudah tidak percaya bahawa Tuhan itu ada, maka sesungguhnya orang itu dalam kesesatan yang nyata.
Benarkah Tuhan itu ada? Kita tidak pernah melihat Tuhan. Kita juga tidak pernah bercakap-cakap dengan Tuhan. Kerana itu, tidak hairan jika orang-orang atheist menganggap Tuhan itu tidak ada. Cuma khayalan orang belaka, menurut mereka.

Ada kisah zaman dulu tentang orang atheist yang tidak percaya dengan Tuhan. Dia mengajak berdebat dengan seorang alim mengenai ada atau tidak adanya Tuhan. Di antara pertanyaannya adalah: “Benarkah Tuhan itu ada” dan “Jika ada, di manakah Tuhan itu?”
Ketika orang atheist itu menunggu bersama para penduduk di kampung tersebut, orang alim itu belum juga datang. Ketika orang atheist dan para penduduk berfikir orang alim itu tidak akan datang, barulah muncul orang alim tersebut.
Maaf jika kamu semua menunggu lama. Kerana hujan turun deras, maka sungai menjadi banjir, sehingga jambatannya hanyut dan saya tak dapat menyeberang. Alhamdulillah tiba-tiba ada sebatang pohon yang tumbang. Kemudian, pokok tersebut terpotong-potong ranting dan dahannya dengan sendirinya, sehingga jadi satu batang yang lurus, hingga akhirnya menjadi perahu. Setelah itu, baru saya boleh menyeberang sungai dengan perahu tersebut.” Ungkapan orang alim itu.

Si Atheist dan juga para penduduk kampung tertawa terbahak-bahak. Dia berkata kepada orang ramai, “Orang alim ini sudah gila rupanya. Mustahil pohon boleh jadi perahu dengan sendirinya. Mana boleh perahu jadi dengan sendirinya tanpa ada yang membuatnya!” Orang ramai pun tertawa riuh.
Setelah tawa agak reda, orang alim pun berkata, “Jika kamu semua percaya bahawa perahu tidak mungkin ada tanpa ada pembuatnya, kenapa kamu percaya bahawa bumi, langit, dan seisinya boleh ada tanpa penciptanya? Mana yang lebih sukar, membuat perahu, atau menciptakan bumi, langit, dan seisinya ini?
Mendengar perkataan orang alim tersebut, akhirnya mereka sedar bahawa mereka telah terjebak oleh pernyataan mereka sendiri.
Kalau begitu, jawab pertanyaanku yang kedua,” kata si Atheist. “Jika Tuhan itu ada, mengapa dia tidak kelihatan. Di mana Tuhan itu berada?” Orang atheist itu berpendapat, kerana dia tidak pernah melihat Tuhan, maka Tuhan itu tidak ada.
Orang alim itu kemudian menampar pipi si atheist dengan keras, sehingga si atheist merasa kesakitan.

“Kenapa anda memukul saya? Sakit sekali.” Jerit si Atheist mengaduh.
Si Alim bertanya, “Ah mana ada sakit. Saya tidak melihat sakit. Di mana sakitnya?”
Ini... sakitnya di sini,” si Atheist menunjuk-nunjuk pipinya.
Tidak, saya tidak melihat sakit. Apakah para hadirin melihat sakitnya?” Si Alim bertanya ke orang yang hadir.
Mereka berkata, “Tidak!”
Nah, meskipun kita tidak dapat melihat sakit, bukan bererti sakit itu tidak ada. Begitu juga Tuhan. Kerana kita tidak boleh melihat Tuhan, bukan bererti Tuhan itu tidak ada. Tuhan ada. Walaupun kita tidak boleh melihatNya, tapi kita dapat merasakan ciptaannya.” Demikian si Alim berkata.

Sederhana saja pembuktian orang alim tersebut. Tapi pernyataan bahawa Tuhan itu tidak ada hanya kerana panca indera manusia tidak dapat mengetahui kewujudan Tuhan adalah pernyataan yang keliru.
Berapa banyak benda yang tidak dapat dilihat atau didengar manusia, tapi pada kenyataannya benda itu ada?
Betapa banyak benda langit yang jaraknya bejuta-juta batu, bahkan mungkin jutaan cahaya yang tidak pernah dilihat manusia, tapi benda itu sebenarnya ada?
Berapa banyak zakat berukuran molekul, bahkan nukleus (rambut dibelah 1 juta), sehingga manusia tak mampu melihatnya, ternyata benda itu ada? (manusia boleh melihatnya jika meletakkan benda tersebut ke bawah mikroskop yang amat kuat).
Berapa banyak gelombang (radio, elektromagnetik, dan lain-lain) yang tak mampu dilihat, tapi ternyata hal itu ada.
Benda itu ada, tapi panca indera manusialah yang membataskannya, sehingga tidak mengetahui kewujudannya.

Kemampuan manusia untuk melihat warna hanya terbatas pada beberapa frekuensi tertentu, demikian pula suara. Kadang-kadang sinar yang amat menyilaukan bukan saja tak dapat dilihat, tapi dapat membutakan manusia. Demikian juga suara dengan frekuensi dan kekerasan tertentu selain ada yang tak dapat didengar, ada yang mampu menghancurkan pendengaran manusia. Jika untuk mengetahui kewujudan ciptaan Allah saja manusia sudah mengalami kesulitan, apalagi untuk mengetahui kewujudan Yang Maha Pencipta!

Memang sukar membuktikan bahwa Tuhan itu ada. Tapi jika kita melihat pesawat terbang, kenderaan, TV, dan lain-lain, memang tidak masuk akal jika kita berkata semua itu terjadi dengan sendirinya. Pasti ada pembuatnya.
Jika benda-benda yang sederhana seperti korek api saja ada pembuatnya, apalagi dunia yang jauh lebih kompleks.

Bumi yang sekarang didiami oleh sekitar 8 milyar manusia, keliling lingkarannya sekitar 40 ribu kilometer panjangnya. Matahari, keliling lingkarannya sekitar 4,3 juta kilometer panjangnya. Matahari, dan 8 planetnya yang tergabung dalam Sistem Tata Surya, tergabung dalam galaksi Bima Sakti yang panjangnya sekitar 100 ribu tahun cahaya (kecepatan cahaya=300 ribu kilometer/detik!) bersama sekitar 100 milyar bintang lainnya. Galaksi Bima Sakti, hanyalah 1 galaksi di antara ribuan galaksi lainnya yang tergabung dalam 1 “Cluster”. Cluster ini bersama ribuan Cluster lainnya membentuk 1 Super Cluster. Sementara ribuan Super Cluster ini akhirnya membentuk “Jagat Raya” (Universe) yang bentangannya sejauh 30 Milyar Tahun Cahaya! Harap diingat, angka 30 Milyar Tahun Cahaya baru angka estimasi saat ini, kerana jarak pandang teleskop tercanggih baru sampai 15 Milyar Tahun Cahaya.

Bayangkan, jika jarak bumi dengan matahari yang 150 juta kilometer ditempuh oleh cahaya hanya dalam 8 minit, maka seluruh Jagat Raya baru boleh ditempuh selama 30 milyar tahun cahaya. Itulah kebesaran ciptaan Allah! Jika kita yakin akan kebesaran ciptaan Tuhan, maka hendaknya kita lebih meyakini lagi kebesaran penciptanya.

Dalam Al Qur’an, Allah menjelaskan bahwa Dialah yang menciptakan langit, bintang, matahari, bulan, dan lain-lain:
Maha Suci Allah yang menjadikan di langit gugusan-gugusan bintang dan Dia menjadikan juga padanya matahari dan bulan yang bercahaya.” [Al-Furqan:61]

Ada jutaan orang yang mengatur lalu lintas jalan raya, laut, dan udara. Mercusuar sebagai penunjuk arah di bangun, demikian pula lampu merah dan radar. Menara kontrol bandara mengatur lalu lintas laut dan udara. Sementara tiap kenderaan ada pengemudinya. Bahkan untuk pesawat terbang ada Pilot dan Co-pilot, sementara di kapal laut ada Kapten, juru mudi, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, ribuan kemalangan selalu terjadi di darat, laut, dan udara. Meskipun ada yang mengatur, tetap terjadi kemalangan lalu lintas.

Sebaliknya, bumi, matahari, bulan, bintang, dan lain-lain selalu beredar selama milyaran tahun lebih (umur bumi diperkirakan sekitar 4,5 milyar tahun) tanpa ada kemusnahan. Selama milyaran tahun, tidak pernah bumi menembusi bulan, atau bulan menghancurkan matahari. Padahal tidak ada rambu-rambu jalan, polis, atau pun pilot yang memandukannya. Tanpa ada Tuhan yang Maha Mengatur, tidak mungkin semua itu terjadi. Semua itu terjadi kerana adanya Tuhan yang Maha Pengatur. Allah yang telah menetapkan tempat-tempat perjalanan (orbit) bagi masing-masing benda tersebut. Jika kita sungguh-sungguh memikirkan hal ini, tentu kita yakin bahawa Tuhan itu ada.

Firman Allah (Surah Yunus : ayat 5) ; “Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya) kepada orang-orang yang mengetahui.”

.

Firman Allah (Surah Yaasiin : ayat 40) ; “Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malampun tidak dapat mendahului siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarnya.”

.

Sungguhnya orang-orang yang memikirkan alam, insya Allah akan yakin bahwa Tuhan itu ada:

Firman Allah (Surah ar-Ra'du : ayat 2); “Allahlah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas `Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhlukNya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.”

.

Firman Allah (Surah ali-Imran : ayat 191) ; “(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.”

.

Terhadap manusia-manusia yang sombong dan tidak mengakui adanya Tuhan, Allah menanyakan kepada mereka tentang makhluk ciptaannya. Manusiakah yang menciptakan, atau Tuhan yang Maha Pencipta:
Firman Allah (Surah al-Waaqi'ah : ayat 58 - 59) ; “Maka terangkanlah kepadaku tentang nutfah yang kamu pancarkan. Kamukah yang menciptakannya, atau Kamikah yang menciptakannya?

.

Firman Allah (Surah al-Waaqi'ah : ayat 63 - 64) ; “Maka terangkanlah kepadaku tentang yang kamu tanam? Kamukah yang menumbuhkannya ataukah Kami yang menumbuhkannya?

.

Firman Allah (Surah al-Waaqi'ah : ayat 72) ; “Kamukah yang menjadikan kayu itu atau Kamikah yang menjadikannya?

.

Dalam ayat yang lain, Allah mencabar pihak lain (manusia) untuk menciptakan lalat jika mereka mampu. Manusia mungkin boleh mencipta robot dari bahan-bahan yang sudah diciptakan oleh Allah. Tapi untuk menciptakan seekor lalat dari tiada menjadi ada serta makhluk yang boleh beranak-pinak, tak ada satu pun yang mampu menciptakannya kecuali Allah :

.

Firman Allah (Surah al-Hajj : ayat 73) ; “…Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalatpun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah.”

.

Sesungguhnya, masih banyak ayat-ayat Al Qur’an lainnya yang menjelaskan bahawa sesungguhnya, Tuhan itu ada, dan Dialah yang Maha Pencipta.

.

extracted from forwarded email (disesuaikan)

.

Sunday, 21 December 2008

SOLAT QASAR & SOLAT JAMA'


SOLAT QASAR

Takrifan
Solat Qasar adalah mengqasarkan (memendekkan) solat yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak boleh diqasarkan.
.
Hukum Qasar
Harus berdasarkan kepada dalil berikut :
.
i. Al-Quran - Surah al-Nisa’ ayat 101 yang bermaksud ;
Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut diserang oleh orang kafir…”

ii. Al-Sunnah yang bermaksud ;
‘Ya’la bin Umayyah pernah bertanya kepada Umar bin al-Khattab, “Kenapa kita perlu mengqasarkan solat sedangkan kita berada dalam keamanan?” Lalu beliau menjawab, “Aku telah bertanya kepada Nabi s.a.w., dan Baginda bersabda, solat qasar itu adalah sedekah yang Tuhan telah bersedekah kepadamu, maka terimalah sekalian kamu akan sedekah-Nya” (Riwayat al-Nasa’i dan Abu Daud)
.
.
Jarak Dibenarkan Qasar
Dua marhalah iaitu empat burudin di mana setiap burudin mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua marhalah adalah bersamaan 89 kilometer.
.
.
Syarat Solat Qasar

i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh syara’.
.
ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada dua marhalah (89 kilometer / 56 batu).
.
iii. Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.
.
iv. Tidak berimam dengan orang yang solat tamam (sempurna).
.
v. Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat empat rakaat.
.
.
Contoh Niat
أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat Qasar kerana Allah Taala)
.
.
SOLAT JAMA'

Takrifan
Solat Jama’ terbahagi kepada :

i. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.
.
ii. Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.
.

Syarat Solat Jama’
Solat Jama’ Taqdim
.
i. Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya'.
.
ii. Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.
.
iii. Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.
.
iv. Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.
.
v. Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar atau Isya’).

Solat Jama’ Ta’khir
.
i. Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur atau Maghrib.
.
ii. Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.
.
.
Contoh Niat

JAMA' TAQDIM
i. Jama’ Taqdim Empat Rakaat
أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar
tunai kerana Allah Taala)

ii. Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar
أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar
tunai kerana Allah Taala)

JAMA' TA'KHIR

i. Jama’ Ta’khir Empat Rakaat
أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar
tunai kerana Allah Taala)

ii. Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar
tunai kerana Allah Taala)
.
.
gathered from here
.
mawardi 21122008 6.45pm
.

Fadhilat Surah al-Kautsar

Bismillah Hirrahma Nirrahim

Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu ni'mat yang banyak. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu, dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah (ayat Makkiyah) dan bermaksud sungai di syurga (ni'mat yang banyak). Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.

Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi. Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.


Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah subhanahu wata'ala makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya' Allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan airmawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah subhanahu wata'ala bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah subhanahu wata'ala akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.
.
mawardi 21122008 3.30pm
.

SpoT the miracle of the One & Only

Firman Allah (Surah al-Mulk : ayat 1 - 5 ) ;
.
Maha Suci Allah yang ditanganNyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.
.
Yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
.
Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tiada seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?
.
Kemudian pandanglah sekali lagi nescaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah.
.
Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar syaitan dan Kami sediakan bagi mereka seksa neraka yang menyala-nyala.


"Sesungguhnya pada langit dan bumi benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah untuk orang-orang yang beriman." [Surah Al-Jaathiyah : 3]
"Dan Dia memudahkan untukmu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi semuanya, (sebagai satu rahmat) daripadaNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir." [Surah Al-Jaathiyah : 13]
"Maka bagi Allahlah segala puji, Tuhan langit dan Tuhan bumi, Tuhan semesta alam. Dan bagiNyalah keagungan di langit dan di bumi. Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." [Surah Al-Jaathiyah : 36 - 37]

grab those pictures from forwarded email
(taken during the fasting month this year in KB area)
.
mawardi 21122008 3.15pm
.

Thursday, 18 December 2008

AiRMaTa RaSuLuLLaH sallallahu alaihi wasallam


Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?'
'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut.
.
Lalu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.
'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisannya.
.
Malaikat maut datang menghampiri, namun Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.
'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam lega, matanya masih penuh kecemasan.
'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.
'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?'
'Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ditarik.
Nampak seluruh tubuh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.
'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.' Perlahan Rasulullah mengaduh.
.

Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.
'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?' Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril.


Sebentar kemudian terdengar Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengaduh, kerana sakit yang tidak tertahan lagi.
'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'

Badan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya.
'Uushiikum bis shalaati, wa maa malakat aimaanukum'
'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'

Di luar pintu tangisan mulai terdengar bersahutan, para sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku'

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.

Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?

Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kepada kita.
.
extracted from forwarded email (disesuaikan)
.
mawardi 18122008 7.15am
.

Cara 'DieT' Rasulullah s.a.w.

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tidak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit, antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya. Ini pun adalah diet Rasullulah sallallahu alaihi wasallam kita juga.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tidak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah ini, anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU, contoh :- KOKTEL


CARA MAKAN

JANGAN MAKAN BUAH SETELAH MAKAN NASI, SEBALIKNYA MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.

JANGAN SESEKALI TINGGALKAN MAKAN MALAM. MEREKA YANG TIDAK MAKAN MALAM AKAN DIMAKAN USIA (KEBANYAKANNYA) DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Nampak memang sulit tapi kalau tidak percaya... cubalah...

Impaknya tidak dalam jangka pendek. Walau bagaimanapun kesannya kelihatan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu, kerana akan cepat mendapat penyakit.

Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran juga mengajarkan kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan, antara lain :

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakannya badan mereka tidak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya, Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)


Wassalam... Sama-samalah kita mengamalkannya....... Wallahu A'lam

Sabda Nabi, Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insya Allah... Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.

extracted from forwarded email (disesuaikan)

mawardi 18122008 6.45am

Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan.....Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.
.
Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya.
.
Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati :
Kerap berdebar tidak menentu masa.
Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.
1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya.semakin basah.
.
Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana> engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'.
.
Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya :
1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan
.
8. Amalkan amalan : Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit, selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.
.
Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas. Sekian wassalam wallahu a'lam. _,
.
' sharing is caring '.
.
Dear Friends, I'm strongly agreed on these issues because it happens to one of my friend in HSS Integrated Consultant. Beliau sekarang menjalani rawatan dialysis setiap 3 hari. Now its been already 9 years he is suffering with this kidney problem.
.
The doctor yang check dia kata, the main cause is:
1. Breakfast with Nescafe
2. 10am break with Nescafe
3. Lunch with Nescafe ais
4. Minum petang also with Nescafe
5. Malam supper pun pekena Nescafe
.
So, hope for best for those who still love Nescafe.
.
extracted from forwarded email... thanx to the sender (",)
.
mawardi 18122008 12.30am
.

Wednesday, 17 December 2008

Pre-U2 Visit to Syariah's Court KB [Version 2]

.
.
.
.
.
.

.

All pictures were captured by Canon EOS 450D owned by Rita... promotion lagi heeeheee...
.
mawardi 17122008 3.30pm
.

Tuesday, 16 December 2008

Teachers' Day Celebration & Best Student Award


Teachers Day Celebration on Wednesday, 26 November 2008


.
.


more pics here

Best Student Award (End-of-Year Exams 2008) & CCA Award
Thursday, 27 November 2008



.
Pictures taken by Pre-U1 MPP & Prefects...
more pics here
.
mawardi 16122008 4.30pm

Sunday, 14 December 2008

a PoeTRY FRoM a CReaTiVe STuDeNT . . .


Melayu nama bangsa kita,
Islam pula nama agama,
salam sebagai pembuka kata,
pantun dikarang hiburan semata.
.
Sekolah itu digelar SMSA,
Set 4 sering berjumpa,
rendah diri luangkan masa,
Pantun khas guru tercinta.
.
Hadi sungguh pandai bicara,
Hadrat duduk dekat si Rita,
Guru berbakti Mawardi namanya,
Marahnya tidak, senyum sentiasa.
.
Adli pendiam pula lagaknya,
syimah sibuk dengan mobilenya,
Syariah nama pelajarannya,
Ilmu penting akhirat dunia.
.
Zuhaida nun jauh duduknya
Ajeerah dan Rosnah suka ketawa,
Walau hanya setahun dua
Ilmu diberi cukup sempurna
.
Nisa bersahabat dengan Ema,
Najib gemar muamalat rasanya,
Bukan untuk mutiara permata
Sekadar untuk memenuhi dada
.
Fidah dan Qilah cantik berseri
Mahyudin pula besar tubuhnya,
Kerja rumah cikgu tak beri,
Itulah yang paling kami suka.
.
Hafizah pakar matematika,
Simah dan Dede otak geliga
Maaf jika tersalah kata,
Maaf jika tersalah eja.
.
Amin nama diberi bonda,
Salwani nama teman wanita
mengundur diri sudahlah masa.
Sekian sajalah pantun yang ada.
.
Surayani sungguh comel orangnya,
Hamizah pula merenung bukunya,
Budi cikgu terlekat diminda.
Terima kasih tidak terhingga.
.
.
Sekian, akhir kata dari saya,
.
Dayung perahu tuju haluan
Membawa rokok bersama rempah
Kalau ilmu tidak diamalkan
Ibarat pokok tidak berbuah
.
Daun sirih ulam Cik Uda
Makan sekapur lalu mati
Walaupun banyak ilmu di dada
Biar merunduk resmi padi
.
Laju-laju perahu laju
Lajunya sampai ke Surabaya
Lupa kain lupakan baju
Tetapi jangan lupakan saya
.
Tajam tubuh si buah gading
Hendaklah ikat bersama tali
Hancur luluh tulang dan daging
Namun kulupa tidak sekali
.
Tuan puteri pergi ke Rasah
Pulang semula sebelah pagi
Kita bertemu akhirnya berpisah
Diizin Tuhan bersua lagi
.
.
Taken from here
.
a bunch of thanks for creating such a lovely & meaningful poetry... hope u'll get good grades with flying colours... so do the others... (",)
.

Monday, 8 December 2008

Tuesday, 2 December 2008

Pre-U2 Visit to Syariah's Court KB

On Monday, 24th November 2008, once again some 29 Pre-U2 students (Syariah & Usuluddin) went for an educational visit to Syariah's Court Kuala Belait organized by Department of Islamic Studies (Pre-U), SMSA. Accompanying us were four other Religious Teachers, Ustazah Hjh Norsiah, Ustazah Sarinah, Ustaz Nor Esuandi & Ustaz Md Noor Saiful Rizal.


After attending the briefing by the Court's Officer, we were given the opportunity to hear and witness three cases in the court. Among those were divorce cases & Islamic validity.

got d chance to snap this pic abOve & the Court's Regulation (below) on d spOt (",)


as usual 'lunch' sessiOn although the clock / watch strikes 11.00 am
the missiOn - more or less read like this >> to work out fairly, effectively, professionally and sistematically on the judgement, management of the court and marital affairs based under law and Islamic rules.

the VisiOn - to be the best and charismatic Islamic Judgmental Institution

the sOurce of the visiOn
as a token of appreciation . . .
with the fellow students. . .
thanks to all for joining the trip / visit... we'll see again next year during the release of ur A-Level exams results end-of-January... hopefully... if i'm still arOund... (",)
.
more pics here
.

Tuesday, 25 November 2008

Annual Dinner

Saturday nite, 22 November 2008 at SMSA multipurpose hall . . .
Annual Dinner was held for all staff (used to be called End-of-Year Gathering)

hosted by Ummi Kalsom (new English Literature tutor-to-be), Khairil & Justina on stage

Ong HS, Sallehkin, Ust Hj Abd Rahim, Dahari, Lee TY, Nyiau AL, Estella Sim PY

Hjh Kinah, Suzienie, Hj Sare, Christopher & spouse, Hjh Ummikalshom & spouse, Abd Rashid, Rezuan & spouse
Sue, Tania, Baby Fauziah, Sharifah Raihani & Christinnety

Hjh Norsiah, Siti Maznah, Kamariah, Norlelawati, Hjh Rashidah, Noridah, Hjh Norashidah, Hjh Faridah, Hjh Safiah & Sarinah

Hjh Sofiah, Norazlinah, Haslina, Sophia, Jasmin & Masulianawati

Standing - Hj Rawi, Hj Hairol Azman, Khairil, William & Nazib
our 2nd boss showing his talent :) accompanied by trio 'dancers'

Paul, Lim KG, Fong BK & family, Tor ST, Lindsay, Mikhail Gregory & Roland


Deepa K, Seelu, Kamini, Tham CM, Senthil & Deepa S

Annie, Baby Fauziah, Tania, Sharifah Raihani, Christinnety, Hjh Kinah, Emisa & Justina
* Christinnety our P.E. teacher, last day b4 transferring to SM Sufri Bolkiah, Tutong
Christopher, Christinnety, Rezuan, Suzienie & Ak Suharman

with our DP1, Cg Hj Md Adenin

Sarinah, Hjh Norsiah, Hjh Lilizuraidah (former colleague) & Hjh Ummikalshom
* Hjh Lili is now teaching in Maktab Sains PSBS

Ust Sarinah & Ust Hjh Norsiah
Rezuan & spouse

Joan Cherian, Hjh Faridah, Sarinah, Hjh Norashidah & Hjh Norsiah

Hjh Faridah & Hjh Norashidah

Emisa & Khairul Salleh

Our bOss, Mr Cheong Huat Joo & spouse

Cg Rabinah (Asst SM-SF) & Cg Annie (DP2)
Theventharan, Dennis, Vijaya, Ancelm, Bharat, Yeo BS & Zulizam

On stage performance : Teo KS, Ancelm, Khairil & Hj Abd Razak

Amal, Hjh Anita, Rosnah, Nurashikin, Hjh Ramlah, Tuah & Jazmi

Best dress - Ak Suharman & Suzienie
There was an error in this gadget

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...