Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Sunday 27 July 2008

Majlis Ilmu 2008

On Saturday, 26th July 2008, we went to the International Convention Centre, Berakas to attend the launching ceremony of the Majlis Ilmu 2008 with Menghayati Negara Zikir as the theme. The function was launched by His Majesty, Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan and Yang DiPertuan Negara Brunei Darussalam.
with my Pre-U2 students, from left : Ak Abd Aziz, Harneyrol, Ahmad Najib & Abdul Hadi

taken from one of d posters @ d exhibition
definition of d 'Negara Zikir' as what His Majesty's wishes in his titah

Programme booklet

@ d exhibition - arabic calligraphy




one of d expertise showing his talent
d completed & creative art done
some of the mushafs being displayed..... forgot to check the details.....

met my former colleague Cg Hj Jefri who is now @ JPK
nice & best art created
posters of His Majesty's regarding on 'Negara Zikir'

poster of KUPUSB


Mushaf Sayyidina Uthman radiyallahu anhu
Serban of Rasulullah sallallahu alaihi wasallam


Alat Memproses Minyak Wangi ('Athar) khusus untuk kayu Gaharu - 'Oud. Alat ini digunakan pada kurun ke 19 Masehi. Terdapat ayat al-Qur'an tertulis pada alat minyak wangi ini, Surah ar-Rahman : ayat 12 - 13 ;
"Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan ?"
Pembakar kemenyan ini digunakan pada kurun ke 18 Masehi. Bekas ini berukuran 8 kaki tinggi dan 6 kaki bulat dan mengandungi ayat al-Qur'an dari Surah al-Ashr : ayat 1 - 3 (Surah an-Naba' : ayat 14).
"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang benar beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya mentaati kesabaran."
Rehal ini digunakan pada tahun 1203 Hijriah.




another close-up before leaving . . . . .

posing @ d entrance of ICC before 'departure' :)
one of d souvenir given


Quote from the book "Raja dan Zikir"

"Brunei, adalah negara yang selalu bersama-sama dengan Ar-Rahman (Yang Maha Mengasihi) yang sentiasa berhias dengan zikir dan menjadikannya sebagai rutin kebiasaan. Kerana itu Allah pun, dengan rahmatNya memalingkan kita dari sebarang kesusahan dan bencana dari pelbagai anasir yang boleh merosakkan keamanan. Beta, insya Allah akan terus berazam untuk menjadikan Brunei Darussalam sebuah 'Negara Zikir' yang sentiasa mengagungkan Allah, supaya kita selalu berada dalam perhatian dan pemeliharaanNya, sesuai dengan janjinya di dalam Surah al-Baqarah ayat 152, tafsirnya : Kamu ingati Aku, nescaya Aku akan mengingati kamu pula."

Petikan Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Hari Raya Aidiladha Tahun 1428H bersamaan 19 Disember 2007, di Istana Nurul Iman.

Firman Allah (Surah al-Baqarah : ayat 152) ;

"Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat pula kepadamu dan bersyukurlah kepadaKu dan jangan kamu mengingkari nikmatKu."

mawardi 26072008

No comments:

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...