Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Saturday 26 July 2008

menu for the day (",)

sedap tak hidangan 'lunch' sebegini?
daging masak tumis & ikan masak asam pedas
kangkung & talur dadar (mcm murtabak ah :)
ambuyat & cacah binjai


Dalam nas Al-Qur'an & Al-Hadith, ada pelbagai jenis makanan & minuman yang disebutkan sama ada secara soreh maupun kinayah, sama ada yang halal maupun yang haram. Namun, beberapa petikan kalamullah & hadith Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di bawah ini boleh dijadikan panduan pada kitani dalam memilih menu untuk hidangan sehari-hari. sekadar untuk renungan bersama . . . . .

Firman Allah (Surah al-Baqarah : ayat 172 - 173) ;
"Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami (Allah) berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu benar-benar hanya kepadaNya kamu menyembah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah (yang mengalir), daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi sesiapa yang dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Firman Allah (Surah al-Mai’dah : 3) ;
Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala.”

Firman Allah (Surah al-An’aam : 145) ;
Katakanlah : Tiada aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi, kerana sesungguhnya semua itu kotor, atau binatang yang disembelih atas nama selain dari Allah. Sesiapa yang dalam keadaan terpaksa sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui, maka sesungghunya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w. ;
Daripada Abdullah ibnu Umar r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Telah dihalalkan bagi kamu dua jenis bangkai dan dua jenis darah. Adapun dua jenis bangkai ialah bangkai ikan dan belalang, dan dua jenis darah ialah hati dan limpa.” [HR Ibnu Majah]


mawardi 26072008 1.30am

No comments:

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...