Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Sunday 21 September 2008

Aktiviti Ramadhan - Ziarah Kubur

Dari Buraidah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda,Dahulu aku melarang kamu berziarah ke kubur. Sekarang Muhammad mendapat keizinan untuk menziarahi kubur ibunya, maka ziarahilah kubur kerana ia mengingatkan akhirat.
[Hadith Riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tirmidzi]
.
more pics >>here
.
Daripada Abu Hurairah radiyallahu anhu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda ;
Apabila mati seseorang anak Adam, terputuslah amalannya melainkan tiga perkara, iaitu sedeqah jariah (waqaf), atau ilmu yang bermanfaat atau anak yang soleh yang mendoakannya (kedua ibu bapanya)."
[HR Muslim]
.
DOA ZIARAH KUBUR
"Selamat sejahtera untukmu, wahai penduduk kampung daripada orang-orang Mukmin dan Muslim. Sesungguhnya kami Insya Allah akan menyusulmu, kami mohon kepada Allah untuk kami dan kamu, agar diberi keselamatan (dari apa yang tidak diingini)."
.
Antara keistimewaan Islam ialah penghormatan yang diberikan kepada manusia, sepanjang hayatnya dan selepas matinya. Islam menganjurkan agar kita berakhlak dengan sebaik-baik akhlak dengan meneladani Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Ini termasuk mengucapkan salam kepada orang-orang yang sudah meninggal dunia. Walaupun secara fizikalnya mereka sudah tiada di atas muka bumi, namun sebenarnya kematian merupakan perjalanan ke alam akhirat.
.
Demikian juga digalakkan menziarahi perkuburan dari masa ke masa untuk mengambil pengajaran & iktibar. Perkara ini tidaklah sepatutnya dilakukan pada waktu-waktu tertentu sahaja (seperti bulan Ramadhan & Syawal) kerana pada hakikatnya roh / arwah mereka masih lagi 'hidup' cuma dalam suasana yang berbeza.

ADAB MENZIARAHI PERKUBURAN

1. Hendaklah mengucapkan salam.

2. Berhati-hati agar tidak memijak kubur, sebabnya adalah haram hukumnya memijak kubur, melainkan apabila terpaksa.

3. Menziarahi dengan perasaan insaf & set in mind setiap kita akan kembali kepada Allah jua suatu ketika nanti.

4. Memakai pakaian yang menutup aurat, bersopan & bersesuaian.

5. Memohon keampunan Allah buat mereka yang telah kembali ke Rahmatullah.

6. Tidak digalakkan membaca sesuatu yang bertulis kerana ditakuti akan menyebabkan ditimpa lupa.

7. Haram memohon pertolongan daripada orang-orang yang telah meninggal dunia.

8. Haram memperindahkan kubur seseorang yang telah meninggal dunia lebih-lebih lagi dengan tujuan berbangga-bangga.

10. Diharuskan menanam tumbuh-tumbuhan di kubur seperti yang dilakukan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, iaitu meletakkan daun kurma yang masih hijau agar ia dapat mendoakan si mati.

11. Sunat membaca ayat-ayat Al-Qur'an seperti membaca Surah Yaasin & Surah al-Mulk, serta membacakan tahlil (walaupun sesetengah ulama' menghukumkannya bid'ah & haram), dan juga mendoakan kesejahteraan mereka yang telah kembali ke Rahmatullah terutama sekali kedua ibu bapa & kaum kerabat.

No comments:

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...