Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Saturday 27 September 2008

CaT oR TiGeR oR LioN? Which 1 do u prefer?

Apakah hukumnya menjual kucing seperti kucing siam, persia or kucing yang labat bulunya??

Menurut Yusuf Al-Ardibili di dalam Al-Anwar li Al-A-'mal Al-Abrar 1/213-214, mengatakan, "SAH jual beli binatang ternakan, kuda, baghal, keldai, kijang, anak kijang, burung helang (bazah), rajawali, gajah, harimau bintang, monyet, kucing, merpati, burung-burung, lintah, ulat sutera, binatang yang gunanya untuk hiburan kerana warnanya seperti burung merak, atau kerana suaranya seperti zurzur (burung tiung), 'andalib (bulbul / murai) dan burung kakak tua."
Berdasarkan nash kitab Al-Anwar di atas adalah SAH diperjualbelikan kucing peliharaan, tetapi bukan kucing hutan atau kucing liar.
.
Sebagaimana dalam rukun & syarat-syarat jualbeli, salah satu syarat sah jualbeli = barang yang dijual hendaklah dapat dimanfaatkan atau ada manfaatnya pada syara'. Tidak sah memperjualbelikan barang yang tidak berguna dengan sebab terlalu sedikit seperti sebiji atau dua biji gandum, kismis dsb yang tidak bernilai pada kebiasaannya. Termasuk menjual barang yang tidak ada manfaatnya ialah menjual serangga kecil yang melata di bumi seperti kumbang, ular, kala jengking, tikus dan semut. Syara' tidak memandang sebagai ada manfaat pada serangga-serangga tersebut.
.
Begitu juga tidak sah diperjualbelikan setiap binatang buas seperti singa, serigala atau burung yang tidak boleh dimanfaatkan seperti burung rajawali dan burung gagak, iaitu binatang atau burungyang tidak boleh dimakan.
.
Walau bagaimanapun, binatang atau burung yang boleh dimanfaatkan adalah SAH diperjualbelikan seperti harimau bintang digunakan untuk memburu, gajah untuk berperang, monyet untuk memetik buah-buahan atau menjaga, lebah untuk diambil madunya, burung 'andalib (bulbul / murai) untuk berseronok-seronok dengan suaranya, burung merak untuk berseronok-seronok dengan bulunya dan lintah untuk menghisap darah orang sakit. (Mughni Al-Muhtaj 2/15-16 dan Kifayah Al-Akhyar 234-235)
.
Sumber : Fatwa Mufti Kerajaan 1999, hlm 45 - 50



TwO Of a kind?!! (",)

These twO 'pets' are regular
uninvited 'custOmers' which almOst everyday came tO 'visit' us... Jadi mOdel tia durang dua ani - Dang Tampoi & Wang 'Singa'....hahaha.....
Some other similar fellows also passby but not quite often, usually when they're searching for food or might be 'hunting' :)

mawardi 28092008 7.25am

No comments:

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...