Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Friday 26 September 2008

Q & A SPI - cetusan minda 2001

Assignment to Upper 6th students (1st intake Syariah 2000/2001)
check out d sample answers 4 u all to revise. . . 22 more days to go 4 ur Paper 1!!

PRE U2 – SYARIAH
SEJARAH PERUNDANGAN ISLAM
SESI CETUSAN MINDA (TUGASAN KULIAH I)
April 2001

[1] Terdapat perbezaan di antara tasyri’ sebelum hijrah dengan tasyri’ selepas hijrah. Bincangkan tasyri’ pada kedua-dua zaman tersebut dan jelaskan perbezaan di antara keduanya.{1999}


Rangka Jawapan ;

TASYRI’ (PERUNDANGAN) – jalan yang lurus atau saluran air yang mengalir.
· Segala hukum-hukum (syariat) yang diperundangkan Allah ke atas hambaNya supaya mereka beriman kepadaNya yang boleh membawa kebahagiaan baik di dunia dan di akhirat.
· Mengatur dan menyusun undang-undang yang berhubung dengan hukum-hukum perbuatan orang mukallaf, masalah-masalah serta peristiwa-peristiwa yang terjadi kepada mereka.

(i) Tasyri’ sebelum hijrah ialah peringkat perundangan Rasulullah semasa di Mekah.
· 12 tahun beberapa bulan.
· Orang-orang Islam belum begitu ramai dan masih golongan yang lemah.
· Umat Islam dikala itu belum menjadi satu bangsa dan tiada urusan kenegaraan.
· Tiada lapangan dan keperluan dalam menyusun perundangan.
· Perjuangan Rasulullah lebih kepada menyebarkan da’wah tauhid kepada Allah.
· Kebanyakan ayat-ayat yang diturunkan di Mekah pendek-pendek (yang dikenali juga dengan AYAT MAKKIYAH) seperti Surah Yunus, al-Ra’du, Yassin, al-Falaq, an-Naas, al-Ikhlas, dsb.
· Sebilangan ayat dimulai dengan perkataan "Wahai orang-orang yang beriman....."

(ii) Tasyri’ selepas hijrah ialah peringkat perundangan Rasulullah semasa di Madinah.
· lebih kurang 10 tahun.
· Umat Islam bertambah kuat dan penganutnya semakin ramai.
· Merupakan satu bangsa yang mempunyai urusan-urusan sesebuah negara.
· Timbulnya keperluan untuk mengatur perundangan.
· Tersusun undang-undang perkahwinan, perceraian, harta pusaka, hutang-piutang, hukum-hukum hudud, qisas dsb.
· Kebanyakan ayat-ayat yang diturunkan di Madinah (yang juga dikenali sebagai AYAT MADANIYAH) agak panjang seperti Surah al-Baqarah, ali Imran, an-Nisa’, al-Maidah, an-Nahl, al-A'raaf, dsb.
· Sebilangan ayat dimulai dengan perkataan "Wahai manusia...." & "Wahai anak Adam...."

Perbezaan di antara kedua-dua tahap tasyri’ ialah ;
Ø Dari segi masa - lebih kurang 12 thn di Mekah & kira-kira 10 tahun di Madinah
Ø Dari segi bilangan penganut agama Islam - kuantiti umat Islam
Ø Dari segi bentuk perundangan -penyebaran dakwah Rasulullah
Ø Dari segi ayat-ayat yang diturunkan - pendek & panjang
Ø Dari segi isi kandungan ayat-ayat yang diturunkan
Ø Dari segi perbezaan sebilangan permulaan ayat yang diturunkan
Ø Dari segi pembangunan umat Islam (urusan kenegaraan dan pembentukan umat Islam)
* * * * * * * * * *

[2] ‘Jimat dalam perundangan serta meringankan dan memudahkan’ adalah dua daripada dasar-dasar dalam perundangan Islam.
Huraikan kenyataan di atas berserta contoh. {1997}

Rangka Jawapan ;

Jimat dalam perundangan.

& Hukum-hukum yang telah diperundangkan oleh Allah dan RasulNya sekadar memenuhi keperluan sesuai dengan kes-kes dan kejadian-kejadian yang berlaku.

& Bertujuan untuk memenuhi keperluan orang ramai dan menjaga kepentingan kemaslahatan umum.

& Konsep asal setiap sesuatu hukumnya adalah harus (halal) – tidak ditegah.

& Jadi setiap perkara yang belum ada undang-undang dan nasnya, maka hukumnya dikekalkan iaitu mubah atau harus.

& Ertinya seandainya tidak timbul persoalan dari para Sahabat Rasulullah ataupun umat Islam yang lain tentang sesuatu peristiwa, maka tidak ada hukum yang lain bagi peristiwa tersebut (hukumnya masih sama seperti yang asal).

& Contohnya; tentang hukum mengeluarkan zakat. Seperti yang dimaklumi, terdapat dua jenis zakat iaitu zakat harta dan zakat fitrah. Kedua-dua zakat tersebut adalah diwajibkan ke atas seorang muslim yang mukallaf, maka apabila telah tetap hukumnya itu, tidak ada lagi hukum lain yang diturunkan samaada untuk menambah, menggantikan atau memansukhkan ayat-ayat asal bagi hukum zakat ini. Jadi, dalam konteks ini, konsep berjimat-jimat dalam mengatur undang-undang sesuai dengan penerimaan dan daya upaya umat manusia khasnya adalah diutamakan daripada membebankan mereka dengan sesuatu perkara yang berat untuk ditunaikan selaras dengan falsafah ‘agama Islam itu mudah’.


Meringankan dan memudahkan.

& Hukum-hukum yang telah diperundangkan oleh Allah dan RasulNya adalah mudah dan ringan sesuai dengan kemampuan dan penerimaan umat Islam terhadap apa yang diperintahkanNya.

& Firman Allah (Surah al-Baqarah : 185) :
“Allah menghendaki kesenangan kepada kamu dan Dia tidak menghendaki kesusahan kepada kamu.”

& FirmanNya lagi (Surah an-Nisa’ : 28) :
“Allah ingin untuk menyenangkan kamu dan dijadikan manusia itu lemah (dhaif).”

& Contohnya ; Hadith Rasulullah s.a.w. ;
“Kalau tidak kerana dibimbangi menjadi keberatan kepada umatku nescaya ku perintahkan mereka bersugi setiap kali hendak sembahyang.”

& Contoh-contoh lain :

Æ Kebolehan menggunakan tayammum menggantikan wudhu’ apabila terdapat keuzuran, seperti sakit, alahan (allergic) kepada air akibat luka pada badan, ketiadaan air dsb.

Æ Keharusan memakan bangkai di masa darurat dan minum arak di masa terlalu dahaga, namun dalam kadar menyihatkan tubuh badan untuk membolehkan beribadat.

Æ Secara globalnya, lebih mirip kepada konsep rukhsah dengan adanya sebab musabab yang dibolehkan dan munasabah.

* * * * * * * * * *

[3] Penggunaan Ijtihad sebagai sumber hukum tidak berlaku dengan meluas di zaman Rasulullah s.a.w. Bincangkan sebab-sebab berlakunya sedemikian. {1993}

Rangka Jawapan ;

IJTIHAD dari segi bahasa :- mengerjakan sesuatu dengan segala kesungguhan.
dari segi istilah :- menggunakan seluruh kesanggupan untuk menetapkan hukum-hukum syari’at.
- Mencurahkan tenaga sebanyak-banyaknya untuk mendapatkan hukum syara’ yang amali dengan cara istinbat daripada sumber-sumber syara’.

Dalil ijtihad : Firman Allah (Surah an-Nisa’ : 59) :
“.....Jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara maka kembalilah kepada Allah dan RasulNya.”

Sabda Rasulullah s.a.w. :
“Sesiapa yang berijtihad lalu menepati dengan kebenaran maka dia mendapat dua pahala dan sesiapa yang tersalah maka dia mendapat satu pahala.”

Hukum Ijtihad ---> 1. Wajib ‘Ain 2. Wajib Kifayah 3. Sunat 4. Haram

Di zaman Rasulullah s.a.w. baginda sendiri yang memegang kuatkuasa perundangan Islam. Sungguhpun begitu, baginda tidak melarang para Sahabat untuk menggunakan ijtihad mereka sendiri terutama apabila mereka (para Sahabat) tidak mendapati sebarang hukum di dalam nas-nas Al-Quran dan Al-Hadith. Jadi, masalah-masalah ijtihad para Sahabat hanyalah berkisar tiap-tiap hukum syara’ yang tidak ada dalilnya pasti dalam nas Al-Quran atau Hadith. Ini bererti hukum akal, ilmu kalam dan tauhid (perihal ketuhanan) tidak boleh diijtihadkan.

Di antara lain, sebab-sebab tidak meluasnya ijtihad di zaman Rasulullah ialah ;

O Rasulullah s.a.w. yang menjadi ketua perundangan di zaman baginda.

O Setiap peritiwa atau perkara yang berlaku, para Sahabat akan menemui baginda dan terus mendapatkan hukumnya dari baginda.

O Majoriti para Sahabat menghafal Al-Quran melalui Rasulullah, jadi ijtihad tidak diperlukan kerana dikhuatiri akan menyebabkan percampuran fatwa dan sumber hukum Islam.

O Peristiwa-peristiwa dan perkara yang berlaku semasa zaman Rasulullah tidaklah melampaui dari apa yang telah ditetapkan dalam sumber hukum Islam, kerana pada masa itu, golongan umat Islam baru sahaja membangun menjadi satu bangsa dan umat yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.

Zaman Rasulullah

1. Nas-nas hukum al-Quran dan al-Hadith – undang-undang yang lengkap, dan tidak semua orang khasnya dari kalangan para Sahabat yang dapat memahaminya dengan baik (walaupun kebanyakan mereka berbangsa Arab!!).
2. Undang-undang tersebut belum tersebar luas kepada umat Islam kerana kebanyakannya ditulis pada lembaran-lembaran, pelepah-pelepah tamar (kurma), dinding-dinding batu dan disimpan di rumah Nabi dan sahabat-sahabat baginda.
3. Hukum-hukum yang timbul – hanya berhubung dengan kejadian dan peristiwa di zaman tersebut sahaja.

* * * * * * * * * *


[4] Perundangan di zaman Sahabat adalah merupakan zaman pentafsiran hukum-hukum Islam dan istinbat. Terangkan sebab-sebab perbezaan di kalangan para Sahabat dalam mentafsirkan dan mengeluarkan hukum. {1993}


Rangka Jawapan ;


Zaman Sahabat

M 11 H – 100 H (memikul tugas perundangan)

M Menerangkan umat Islam segala nas-nas hukum di dalam Al-Quran dan Hadith yang perlu kepada pentafsiran dan penjelasan.

M Punca perundangan --> 1. Al-Quran 2. Hadith 3. Ijtihad Sahabat (dan Ijma' pada awal zaman Sahabat)

M Para Sahabat yang terkenal memberikan fatwa – lebih kurang 130 orang.

M Di antaranya ialah ;

1. Di Madinah :- Zaid bin Thabit, Abdullah bin Umar, Aisyah, Ubai bin Ka’ab
2. Di Mekah :- Abdullah bin Abas
3. Di Kufah :- Ali bin Abi Talib dan Abdullah bin Masoud
4. Di Basrah :- Anas bin Malik dan Abu Musa al-Asyaari
5. Di Syam :- Mu’az bin Jabal dan Ubaddah bin al-Samit
6. Di Mesir :- Abdullah bin Amru bin al-‘Aas

M Di antara faktor yang menyebabkan perbezaan pendapat Sahabat dalam mengeluarkan hukum (istinbat)* ;

1. Lama masa persahabatan dengan Rasulullah s.a.w.
2. Kelebihan menghafaz Al-Quran dan Hadith Rasulullah.
3. Menyaksikan asbabun Nuzul (Al-Qur'an) dan asbabul wurud (Hadith).
4. Jarak jauh tempat tinggal yang berasingan.
5. Pengaruh pemikiran dan kebudayaan setempat di mana mereka menetap.
6. Aliran cara mereka berfikir dan menggunakan keupayaan memahami nas-nas.

* Istinbatmengeluarkan hukum-hukum dengan alasan fikiran dan berdasarkan nas-nas Al-Quran dan Hadith.

* * * * * * * * * *

[5] Bincangkan DUA sebab pesatnya perkembangan perundangan Islam dan kegiatan gerakan ijtihad pada zaman Imam-imam Mujtahidin.{1992}

Rangka Jawapan ;

1. Kerajaan Islam – meluas jajahan takluk dan kawasannya.
Sempadan negara Islam (sebelah timur) merebak hingga Tanah Besar Cina.
Sementara sempadan negara Islam (sebelah barat) menapak hingga ke negeri Spain.
Negeri-negeri Islam sangat memerlukan undang-undang untuk rujukan pemerintah dan pentadbiran. Juga fatwa-fatwa untuk rujukan panduan rakyat.
Dengan berpandukan nas-nas perundangan Ilahi, para ulama berusaha mengeluarkan hukum-hukum dengan mewujudkan hukum-hukum baru sesuai dengan kejadian-kejadian yang mungkin berlaku dan masalah-masalah andaian.
Perundangan Islam menjangkau seluruh keperluan dan kepentingan manusia.


2. Sumber-sumber perundanganAl-Quran dan al-Hadith telah ditulis dan dibukukan.
Begitu juga dengan fatwa-fatwa para Sahabat dan Tabi’in.
Panduan dalam fatwa para Sahabat dan Tabi’in serta buah fikiran mereka dalam mentafsirkan nas-nas hukum adalahs atu faktor kegiatan ahli-ahli ijtihad zaman itu dan kemajuan perundangan mereka.
Lantaran itu, mereka mengambil manfaat dari pendapat terdahulu dan mengembangkan akal fikiran mereka.


3. Umat Islam zaman itu – amat peka dan teliti dalam hal-ehwal ibadat, mu’amalat, akad dan kira bicara dsb.
Mereka sering bertanya dan meinta fatwa dari ahli ilmuwan Islam.
Ahli-ahli ijtihad di zaman itu tidak putus-putus di datangi samaada dari kalangan rakyat jelata maupun para pemerintah dan qadhi-qadhi.
Jadi kegiatan ijtihad berterusan.


4. Lahirnya tokoh-tokoh ahli perundangan yang berpotensi dan mempunyai keistimewaan tersendiri.
Mazhab-mazhab yang empat :- Maliki, Hanafi, Syafi’e dan Hanbali serta sahabat-sahabat dan pengikut-pengikut mereka. Juga tokoh-tokoh ulama' & ilmuwan lain seperti al-Bukhari, al-Muslim, an-Nasa'ie, at-Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah, al-Hassan al-Asy'ariyah, Abu Mansur al-Maturidi, al-Ghazali, an-Nawawi, dan ramai lagi..... Mereka inilah yang telah mengembangluaskan empayar keilmuan Islam hingga ke seantero dunia bukan hanya dalam bidang keagamaan bahkan dalam bidang ilmu sains, falsafah, mantiq, matematik, geografi, sejarah, sosiologi, antropologi, astronomi dan banyak lagi.....

* * * * * * * * * *
mawardi 26092008 12.40am

No comments:

The Author of Pena Ilham Minda

My photo
Kuala Belait, Brunei
Life has to go on... Life must be fulfilled with as many knowledge and skills as we can... And our life shall always be under the judgement of the Almighty, the One and Only, Allah subhanahu wata'ala and with the guidance of His prophet, Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam...